top of page

Trainingen

Training ‘3C Verbindende communicatie’

Op basis van de trainingen en persoonlijk ontwikkeltrajecten die ik de afgelopen twintig jaar heb gevolgd heb ik een training ‘Verbindende communicatie’ ontwikkeld. Deze training brengt elementen uit meditatie, NLP en Geweldloze communicatie samen. Het geheel vorm een grondige en tevens praktische communicatietraining die zowel je mogelijkheden vergroot in de communicatie met anderen. Ook helpt dit vertrouwensrelaties op te bouwen en samenwerking beter en plezieriger te maken.

kelly-sikkema-4le7k9XVYjE-unsplash-2.jpg

De naam ‘3C Verbindende communicatie’ verwijst naar verschillende elementen:

  • Verbindende communicatie – Verwijst naar de intentie in de communicatie, de intentie om te verbinden met de ander en te zorgen dat deze verbinding in alle omstandigheden gekenmerkt wordt door respect, openheid, vertrouwen. Eenvoudig omdat deze kwaliteit van contact een voorwaarde is om samen te leven en samen te werken. Het werk van Marshall Rosenberg (Geweldloze communicatie) vormt de basis van dit gedachtegoed.

  • 3C – Verwijst naar de drie lagen van het 3C model:

    • Compassie, een kwaliteit van contact die zorgt voor verbinding;

    • Communicatie, verbaal en non-verbaal;

    • Creatie, communiceren om samen te creëren;

 

Inhoud van de training:

  • Contact met onszelf en de buitenwereld om ons heen. Onze zintuigen, onze filters, hoe we interpreteren, waarnemen en (automatisch) reageren;

  • Essentie van verbindende communicatie en verschil met communicatie die verwijderd;

  • Luisteren, vormen van luisteren en verschil empathisch en autobiografisch luisteren;

  • Je respectvol uitdrukken en heldere verzoeken doen zonder eisend te worden;

  • Vertrouwen in relaties, het fundament van vertrouwen en gedrag dat vertrouwen vergroot of beschadigd;

  • De kracht van empathie, empathisch luisteren en empathisch reageren;

  • Communicatiestijlen en voorkeuren herkennen en kunnen afstemmen op de stijl van de ander om de communicatie te verbeteren;

  • Verbinding, vertrouwen en respect in stand houden in situaties met emoties, kritiek en oordelen;

  • Beïnvloeden met taal. Bewust van het effect van taal op onze beleving en herkennen van taalpatronen die communicatie blokkeren en interventies die communicatie en verbinding in beweging zetten; 

  • In samenwerking de weg van synergie kiezen en effectief omgaan met tegenstellingen, meningsverschillen, tegenstrijdige belangen en (hoogoplopende) conflicten;

  • Feedback geven, dankbaarheid tonen en waardering uiten;

 

Vorm van de training

  • De training vindt fysiek plaats en ik werk daarbij graag met groepen van maximaal 12 deelnemers zodat er geleerd kan worden van elkaar en tevens voldoende ruimte is voor individuele aandacht. De training bestaat uit 12 dagdelen met telkens 2 weken tussen elk volgend dagdeel zodat er voldoende tijd is om het geleerde in praktijk te brengen en in kleine groepjes tussen door te oefenen.

 

Data en locatie:

  • Op aanvraag;

 

Prijs

  • Op aanvraag;

bottom of page